Porównywanie radia sprzed 10 lat i dzisiaj to jak porównywanie Radwańskiej ze Świątek

5 czerwca na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM odbył się drugi i tym samym ostatni dzień konferencji poświęconej dyskusji nad przyszłością mediów publicznych w Polsce. W budynku WNPiD zgromadzili się dziennikarze z całej Polski, którzy najpierw podzielili się swoimi przemyśleniami ze studentami, a następnie wydali ważne oświadczenie w czasie konferencji prasowej. 

Pierwszą częścią środowej konferencji były panele dziennikarzy. W pierwszym z nich poprowadzonym przez prodziekana ds. studenckich prof. Szymona Ossowskiego, debatowali Jan Józefowski – dyrektor TVP Poznań, Piotr Michalak – redaktor naczelny i likwidator Radia Poznań, oraz Cezary Wojtczak – redaktor naczelny i likwidator Polskiego Radia PiK. W drugim panelu (który poprowadził dr Jacek Kubiak) debatującymi byli: Artur Adamczak – założyciel portalu wPoznaniu.pl, Marcin Pulit – redaktor naczelny i likwidator Radia Kraków, a także Marek Stefaniec – dziennikarz Radia Kielce. 

Rozmowa dotyczyła między innymi malejącej widowni regionalnych mediów publicznych. – Nie tyle interesuje mnie słuchalność, co wiarygodność. Kiedy wróciłem do spółki, zastałem zespół, który nawet ze sobą nie rozmawiał. My [likwidatorzy – przyp. red.] zajmujemy się sprzątaniem. Oczywiście przyjdzie czas na słuchalność, ale teraz zajmijmy się odbudowaniem podstawowej tkanki dziennikarskiej – mówił w czasie konferencji Cezary Wojtczak. Z tezą o spadku liczby widzów nie zgodził się Jan Józefowski: – Wyniki oglądalności rosną. Te 8 lat było czasem hibernacji zainteresowań Wielkopolan tematami politycznymi. Obecność mediów publicznych w przestrzeni internetu to nie jest przyszłość, to teraźniejszość. Musimy mówić językiem social mediów. Publiczność już wraca, tylko wraca w inny sposób. Nie tylko przez zmiany polityczne, ale także przez zmianę sposobu percepcji mediów. Nie wrócimy do wyników sprzed 8 lat, ale nie dlatego, że telewizja była wtedy robiona dobrze, bo nie była, ale dlatego, że zmienił się sposób, w jaki ludzie chcą oglądać media. Trzeba również pamiętać o oglądalności w aplikacjach. Piotr Michalak zwrócił uwagę, że podobny problem dotyczy radia: – Tak jak nie można porównywać Radwańskiej do Świątek, tak nie można porównywać radia sprzed 10 lat i teraz.

Wśród gości konferencji byli także dziennikarze innych regionalnych rozgłośni Polskiego Radia, m.in. z Katowic, Łodzi i Rzeszowa. Zgromadzonych swoją obecnością zaszczycił także Jan Dworak – były prezes TVP i były przewodniczący KRRiT. Na konferencji poruszone zostały tematy regionalizacji programów telewizyjnych i radiowych, a także finansowania mediów publicznych. Największą dyskusję wzbudził pomysł łączenia regionalnych ośrodków TVP i spółek Polskiego Radia. Ponadto poruszony został temat „przełomu Sienkiewicza”, czyli przejęcia mediów publicznych pod koniec ubiegłego roku przez nowy rząd: – W mediach publicznych nastąpił reset. Te media zaczęły wreszcie wyglądać jak media publiczne, jeśli chodzi o przekaz i konstruowany program. Ruch, który został wykonany, oceniam bardzo pozytywnie – powiedział w trakcie swojego panelu Marcin Pulit. Po konferencji naukowej, o godz. 13, odbyła się konferencja prasowa przed wejściem do Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, w trakcie której dziennikarze w imieniu Polskiego Radia wezwali przewodniczącego KRRiT Macieja Świrskiego do złożenia dymisji. 

To nie był jednak koniec dnia, ponieważ później odbyły się dwa ostatnie panele dotyczące mediów publicznych (i nie tylko). Na jednym z nich krótkie prezentacje wygłosili wykładowcy WNPiD, na drugim zaś – studenci. 

Źródło zdjęcia: Igor Listopad

Dodaj komentarz