Historyczny tabor na ulicach Poznania. Katarzynki 2022

Przejazdy zabytkowymi tramwajami i autobusami, modele z papieru i klocków LEGO, a także wizyta w Izbie Pamięci i Tradycji MPK. To tylko niektóre z atrakcji zorganizowanych przez MPK Poznań oraz  Klub Miłośników Pojazdów Szynowych z okazji dnia św. Katarzyny – patronki przewoźników. Impreza zorganizowana w niedzielę 27 listopada w godzinach od 12.00 do 16.00 przyciągnęła tłumy.

– „Dużo ciekawych wrażeń, miła atmosfera i możliwość spotkania oraz wymiany doświadczeń z miłośnikami z całej Polski. Moją radość potęguje fakt, że nie tylko miłośnicy, ale również zwykli pasażerowie zdecydowali się na skorzystanie z przejazdów historycznym taborem. A najlepsze doświadczenie to oczywiście możliwość poczucia się jak motorniczy, dzięki udostępnieniu do zwiedzania pojazdów, również z pozycji prowadzącego tramwaj, a także możliwość poprowadzenia pojazdu po terenie zajezdni przy Głogowskiej. Zdecydowanie niezapomniane przeżycia!” – mówi Bartosz Świerczewski, jeden z członków Konińskich Miłośników Transportu Publicznego, który wraz z innymi członkami przyjechał z Konina. Oferowane atrakcje przyciągnęły nie tylko poznaniaków, którzy zjawili się tłumnie, ale również miłośników transportu zbiorowego z całej Polski, m.in. z Wrocławia i Szczecina. 

Atrakcje dla każdego 

Tegoroczna edycja wydarzenia odbywała się w trzech głównych punktach: na Dworcu Zachodnim, na zajezdni tramwajowej przy ulicy Głogowskiej oraz autobusowej przy ulicy Kaczej. W pierwszej wspomnianej lokalizacji, dokładniej na nieużytkowanym od czasu rozpoczęcia remontu Pestki przystanku Dworzec Zachodni, została zorganizowana wystawa taboru poznańskiego przewoźnika. Można tam było zobaczyć zarówno nowoczesne tramwaje, którymi aktualnie można przemieszczać się po Poznaniu, jak i  historyczne pojazdy m.in. typu I z wagonem doczepnym Carl Weyer, 105N oraz GT8, czyli tzw. Helmut. Firma Modertrans zaprezentuje pierwszy w Polsce jednoczłonowy i w pełni niskopodłogowy tramwaj – Moderus Gamma LF 05 AC. W niektórych tramwajach można było nie tylko zwiedzić środek i posiedzieć na miejscach przeznaczonych dla pasażerów, ale również usiąść w fotelu motorniczego. Zaprezentowane zostały również pojazdy ratownictwa technicznego i tabor gospodarczy.

W zajezdni tramwajowej przy ulicy Głogowskiej można było zapoznać się z historią poznańskiego przewoźnika, zwiedzając Izbę Pamięci i Tradycji MPK Poznań. Oprócz historycznych pamiątek i zdjęć można było zobaczyć prezentowaną tam makietę przystanku PST – Aleje Solidarności. Ponadto uczestnicy mogli zobaczyć bogatą kolekcję modeli tramwajów, autobusów i pociągów, a także podziwiać wykonane z klocków LEGO tramwaje zrobione przez Mateusza Wawrowskiego, znanego w internecie jako „Mateusz buduje”. Również tutaj można było odbyć krótką naukę prowadzenia tramwaju. Na tę atrakcję odbywały się zapisy z wyprzedzeniem, a limit miejsc został bardzo szybko wyczerpany. 

Nie tylko oglądanie, ale również podróżowanie 

Aby ułatwić zainteresowanym poruszanie się pomiędzy poszczególnymi atrakcjami, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa kursująca co 10 minut na trasie Zawady – Górczyn (przejazd ulicami Jana Pawła II, Krzywoustego, Królowej Jadwigi, Matyi i Głogowską). Na owej trasie można było przejechać się tramwajami historycznymi w składach: N+ND oraz H+ND, a także tramwajami 102N, 102Na, 105N, GT6, GT8. 

– „Zorganizowane przejazdy starymi tramwajami pozwoliły wczuć się w ducha minionych lat i zobaczyć, jak się podróżowało po mieście kilkadziesiąt lat temu. Ponadto dzięki temu doceniłem obecne warunki jazdy współczesnym taborem wyposażonym w wygodne siedzenia, klimatyzację itp.” – śmieje się Jakub, student UAM w Poznaniu, który na imprezę udał się z dziewczyną. 

Oprócz tramwajów, co pół godziny z Dworca Zachodniego odjeżdżały również historyczne autobusy: Jelcz PR110, Ikarus 260 lub DAF MB200m, które kursowały na trasie Dworzec Zachodni – Zajezdnia WA2 Kacza – Dworzec Zachodni. Patrząc na frekwencję na niektórych kursach, można uznać, iż poznaniakom ścisk w komunikacji miejskiej niestraszny. 

– „Pamiętam jak za młodych lat, jeździło się właśnie takimi autobusami. To były czasy. Dlatego zabrałam wnuczka, żeby pokazać mu, jak się kiedyś podróżowało po mieście, zupełnie inaczej niż teraz, wygodnymi tramwajami i autobusami” – mówi Pani Bożena, której udało się zająć wygodne miejsce siedzące w jednym z kursów Ikarusa. 

Przejechać można było się również Kolejką Parkową Maltanka. Na trasę wyjechały Borsig Bn2t – najstarszy sprawny parowóz w Polsce wraz z wagonem, tak zwaną „kowbojką” oraz „ryjek” (wagon motorowy MBxc1-41) – najstarszy w Polsce sprawny wagon z napędem spalinowym. Przejazd kolejką był jedyną płatną atrakcją. Następna edycja komunikacyjnej imprezy już za rok.

fot. Izabela Tomaszewska

Dodaj komentarz