Wstrząsy i wzruszenia. Festiwal MDAG

Festiwal Millennium Docs Against Gravity to niekwestionowane święto kina dokumentalnego. Odbywa się corocznie w kilku miastach Polski równocześnie. Za organizację poznańskiej odsłony odpowiada Kino Muza. 

Festiwalowe dni były pełne poruszających seansów i spotkań z gośćmi, a hol Kina Muza każdego dnia zapełniali sympatycy kina dokumentalnego. Niektóre z wyświetlanych filmów zostały wytypowane do dwóch konkursów. Pierwszy z nich – Konkurs Główny o Nagrodę Wolności ufundowaną przez miasto Poznań – decyzją jury (Kasia Czajka-Kominiarczuk, Natalia Koryncka-Gruz i Piotr Żytnicki) wygrał film „2000 metrów do Andrijiwki”. Tylko dwa kilometry dzielą żołnierzy ukraińskich od dotarcia do małej miejscowości Andrijiwki. Trasa jest jednak dramatycznie trudna a cel ważniejszy, niż mogłoby się wydawać. Równoległym konkursem festiwalowym była Nagroda Onet Big Screen Docs, w której decyzję podejmowali wszyscy widzowie. Po podliczeniu głosów publiczności okazało się, że najbardziej spodobała im się „Sally”. W dokumencie poznajemy historię pierwszej amerykańskiej astronomki Sally Ride, która utrzymywała w sekrecie relację ze swoją partnerką. Do 2 czerwca trwa MDAG online, na specjalnej platformie można obejrzeć wiele produkcji z repertuaru festiwalowego, dlatego chciałabym polecić te, które udało mi się obejrzeć w Muzie.

„Dyplom na zamówienie”, reż. Eloïse King

Wszyscy chcielibyśmy, żeby prace zaliczeniowe czy dyplomowe czasami „pisały się same”. Niektórzy studenci są tak zdesperowani, że decydują się na odpłatne zlecenie komuś napisania swojego eseju. O tym, jak wygląda procedura realizacji takiego „zamówienia” opowiada kolejny festiwalowy tytuł. Okazuje się, że jednym z większych ośrodków pracowników wykonujących takie zlecenia jest… Kenia. Zleceniobiorcy często nie mają merytorycznego przygotowania do zadanego tematu, ale głęboki research i sprawność językowa wystarczają na zdobycie najwyższych ocen dla swoich klientów. Obecnie muszą konkurować z doskonalącymi się narzędziami sztucznej inteligencji. Jednak ze względu na weryfikację anty-AI, którą przechodzą prace na uczelniach, wielu studentów decyduje się zapłacić specjalistom, aby uniknąć dyskwalifikacji. 

„Opowieści z dalekiej północy”, reż. Heidi Ewing

Wyobrażacie sobie, żeby po maturze wyjechać na „obóz przetrwania” daleko za polem biegunowym? Tak właśnie postąpili bohaterowie filmu: Hege, Romain i Bjørn Tore. Zdecydowali się na wyjazd do szkoły ludowej w Norwegii w poszukiwaniu swojego „ja”. Nabyli tam umiejętność poruszania się za pomocą psich zaprzęgów, przeżyli noce w mroźnym lesie i poznali przyjaciół z wielu różnych krajów. Nie obyło się bez trudnych momentów i zwątpień w swoje możliwości, ale wszyscy zakończyli roczny kurs z sukcesem. Ostatecznie, najtrudniejszy okazał się dla nich powrót do szarej rzeczywistości.

„Pan Nikt kontra Putin”, reż. David Borenstein, Pasha Talankin

Pasha to jeden z reżyserów a zarazem główny narrator i operator kamery całej historii. Jest nauczycielem w małej rosyjskiej miejscowości, zajmuje się nagrywaniem i relacjonowaniem wydarzeń szkolnych. Te zajęcia nie zmieniają się po agresji Rosji na Ukrainę w 2022 roku. Jego film to pewnego rodzaju soczewka, widzimy przez nią jak zmieniła się rzeczywistość szkolna zwykłych uczniów i nauczycieli. Ceremonie wojskowe przed rozpoczęciem zajęć, zmiany programowe w nauczaniu szczególnie historii, rodzeństwo z poborem do wojska. Pasha to jedna z niewielu osób mieszkających w Karabaszu, która sprzeciwia się polityce Putina. Żeby bezpiecznie podjąć pracę nad filmem, będzie musiał wyjechać z kraju.

„Patrice. Nieustraszona”, reż. Ted Passon

Przejmująca historia Patrice Jetter, która jest osobą z niepełnosprawnością i mieszka w Stanach Zjednoczonych. Główną osią filmu jest to, że Patrice wpadła w kryzys finansowy, bo zepsuł jej się bus przystosowany do przewożenia osób na wózkach, jaką jest jej partner. Partner, z którym nie może wziąć ślubu, bo w świetle amerykańskiego prawa para zostałaby odcięta od aktualnych ubezpieczeń społecznych, które zapewniają im już i tak skromne życie. Dokument podejmuje wiele wątków z życia Patrice: jej ciężkie dzieciństwo, walkę o prawa OzN, podejmowaną pracę, hobby czy też organizację przyjęcia weselnego. Film jest utrzymany w słodko-gorzkim tonie. Podczas seansu widzowie na przemian zanosili się śmiechem oraz wyciągali chusteczki do otarcia łez.

„Riefenstahl”, reż. Andres Veiel

Film opowiada o życiu i twórczości Leni Riefenstahl, niemieckiej reżyserki i aktorki, która współpracowała z nazistami w tworzeniu materiałów propagandowych. Reżyserowała takie filmy, jak: „Błękitne Światło”, „Olimpiada”, „Triumf woli”. Niezwykłą zaletą dokumentu jest dla mnie to, że opiera się tylko na archiwalnych materiałach. Większość z nich to nieupublicznione dotąd nagrania, fragmenty wywiadów czy programów telewizyjnych. Reżyser stroni od oceny Riefenstahl. Pobudza widza do własnej opinii o działaniach Niemki, silnie twierdzącej, że nie ma nic wspólnego z nazistami i jedynie wykonywała zleconą pracę.

Źródło zdjęcia: oficjalny materiał promocyjny

28 maja 2025

Kultura

Dworska zabawa

W czwartek 22 maja 2025 roku dworzanie w szykownych strojach przybyli na Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, gotowi do świętowania Wielkiej Gali WNPiD. W tym

Czytaj dalej »