Jak dobrze zarządzać swoim czasem? Z jakimi trudnościami mierzą się młode kobiety wchodzące na rynek pracy? Czy kobietom należy się urlop menstruacyjny? Na te i inne pytania próbowały odpowiedzieć uczestniczki konferencji „Empowerment Kobiet”, która odbyła się 14 maja w jednej z sal wykładowych Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM. Konferencja była pierwszym z wydarzeń przewidzianych dla studentek WNPiD w ramach projektu Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Poznaniu. Projekt „Empowerment Kobiet” to dofinansowywana przez Unię Europejską inicjatywa mająca na celu podniesienie kompetencji zawodowych i społecznych kobiet z województwa wielkopolskiego.

Prof. UAM dr hab. Elżbieta Lesiewicz poruszyła wątek work life balance w życiu kobiet. Zwróciła uwagę na to, że kobiety są w społecznej ocenie bardziej obarczone obowiązkami domowymi i opieką nad dziećmi nawet wtedy, kiedy pracują na pełny etat. Niezwykle istotna jest umiejętność zarządzania czasem. Musimy oceniać, co jest dla nas w danym momencie priorytetem i wyznaczać odpowiedni cel do osiągnięcia. Nowym pojęciem z pogranicza socjologii charakterystycznym głównie dla pokolenia Z jest „work life integration” – wskazuje na sytuację, kiedy praca i życie prywatne się przeplata. Pracujemy często w przestrzeni domowej i o różnych porach, co uniemożliwia zdrową równowagę między sferami życia.
Dr hab. Natalia Klejdysz podjęła ważny temat dyskryminacji pozytywnej, inaczej nazywanej działaniami afirmatywnymi, do których zaliczają się np. stypendia, parytety w listach wyborczych partii politycznych czy też urlopy menstruacyjne. Pierwszym krajem, który wprowadził to ostatnie rozwiązanie była Japonia – już w 1947 roku. Jeśli chodzi o Europę, to jak dotąd tylko rząd Hiszpanii przyjął urlop menstruacyjny w całym kraju i wynosi on trzy dni miesięcznie. Na wprowadzenie urlopów dla kobiet decydują się też poszczególne firmy. W Polsce jest to na przykład CD Project Red, gdzie pracowniczki mają do wykorzystania 12 dni dodatkowego urlopu w roku z racji menstruacji.
Komunikacja, komunikacja, komunikacja
Dr Klaudia Gołębiowska podjęła temat różnic międzypokoleniowych w pracy i na uniwersytecie. Obecność czasami nawet czterech pokoleń w ramach jednej organizacji może powodować konflikty. takie jak brak zrozumienia i wpadanie w błędne koło w stylu: „ja mam rację i nie chcę słuchać innych”. Kluczem do efektywnej i satysfakcjonującej współpracy jest odpowiednia komunikacja. W części dyskusyjnej został podjęty temat warsztatów międzypokoleniowych, jak mogłyby wyglądać i kto powinien je prowadzić.
Dr Agnieszka Filipiak zainteresowała uczestniczki konferencji tematem dezinformacji opartej na tożsamości. Taki typ dezinformacji bazuje na istniejących już stereotypach i może być skierowany przeciwko konkretnym osobom (na przykład LGBTQ+) lub samej tematyce (na przykład prawa kobiet). Masowa dezinformacja może wpływać na zdolność podejmowania decyzji zarówno przez przywódców politycznych jak i zwykłych obywateli. Nierzadkim sposobem ataku na kobiety pełniące funkcje publiczne jest ich seksualizacja (online shaming, deepfake pornography). Podczas referatu zostały rozpatrzone casusy Magdaleny Biejat, Aleksandry Wiśniewskiej i prezydentki Chorwacji Kolindy Grabar-Kitarović. Następnie uczestniczki wspólnie zastanowiły się, jakie działania należy podjąć, żeby ustrzec kobiety przed wymierzonymi w nie prowokacjami.
Jako ostatnia głos zabrała dr Małgorzata Kołodziejczyk, która zaprezentowała zasady storytellingu. Pani Doktor zaczęła od metafory ogniska: zasiadamy przy nim po to, żeby snuć historię, a ponadto opiera się ono na wzajemnym symetrycznym słuchaniu. Storytelling jest pewnego rodzaju „bajką opartą na faktach”. Ma konkretny przekaz, sytuację konfliktową, fabułę i określony repertuar postaci. Ważne, żeby nie przesadzić z konfliktami i trudnościami, które bohaterowie historii muszą pokonać. Warto skorzystać z archetypów bohaterów i zastanowić się, w którym z nich możemy się osadzić, na przykład w bohaterce nieustraszonej (matka Polka) lub buntowniczej (aktywistka).
Po części wykładowej nadszedł czas na oddanie głosu studentkom. Podczas dynamicznej dyskusji poruszono wiele kwestii: stereotypy, z jakimi mierzą się młode kobiety, seksualizacja, mansplaining, syndrom oszustki, patriarchat. Konkluzją rozważań była konieczność edukacji równościowej od najmłodszych lat i uwrażliwienie mężczyzn na to, z czym na co dzień borykają się kobiety.
Źródło zdjęcia: Anna Bielecka