Być kobietą… na rynku pracy

Jak dobrze zarządzać swoim czasem? Z jakimi trudnościami mierzą się młode kobiety wchodzące na rynek pracy? Czy kobietom należy się urlop menstruacyjny? Na te i inne pytania próbowały odpowiedzieć uczestniczki konferencji „Empowerment Kobiet”, która odbyła się 14 maja w jednej z sal wykładowych Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM. Konferencja była pierwszym z wydarzeń przewidzianych dla studentek WNPiD w ramach projektu Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Poznaniu. Projekt „Empowerment Kobiet” to dofinansowywana przez Unię Europejską inicjatywa mająca na celu podniesienie kompetencji zawodowych i społecznych kobiet z województwa wielkopolskiego.

Pierwszą z przemawiających na konferencji była prof. UE dr hab. Alicja Hadryś, która przedstawiła rzeczywistość kobiet na rynku pracy. Z kobietami na stanowiskach kierowniczych wciąż wiążą się liczne stereotypy i uprzedzenia. Według raportu Global Gender Gap 2024 osiągnięcie pełnego naturalnego parytetu na całym świecie zajmie nam jeszcze 134 lata. Pani Profesor oceniła, że parytet nie jest dobrym rozwiązaniem, gdyż sztucznie narzuca równość, ale jest na razie jednym z niewielu sposobów na zapewnienie równej reprezentacji kobiet w różnych sektorach.

Prof. UAM dr hab. Elżbieta Lesiewicz poruszyła wątek work life balance w życiu kobiet. Zwróciła uwagę na to, że kobiety są w społecznej ocenie bardziej obarczone obowiązkami domowymi i opieką nad dziećmi nawet wtedy, kiedy pracują na pełny etat. Niezwykle istotna jest umiejętność zarządzania czasem. Musimy oceniać, co jest dla nas w danym momencie priorytetem i wyznaczać odpowiedni cel do osiągnięcia. Nowym pojęciem z pogranicza socjologii charakterystycznym głównie dla pokolenia Z jest „work life integration” – wskazuje na sytuację, kiedy praca i życie prywatne się przeplata. Pracujemy często w przestrzeni domowej i o różnych porach, co uniemożliwia zdrową równowagę między sferami życia.

Dr hab. Natalia Klejdysz podjęła ważny temat dyskryminacji pozytywnej, inaczej nazywanej działaniami afirmatywnymi, do których zaliczają się np. stypendia, parytety w listach wyborczych partii politycznych czy też urlopy menstruacyjne. Pierwszym krajem, który wprowadził to ostatnie rozwiązanie była Japonia – już w 1947 roku. Jeśli chodzi o Europę, to jak dotąd tylko rząd Hiszpanii przyjął urlop menstruacyjny w całym kraju i wynosi on trzy dni miesięcznie. Na wprowadzenie urlopów dla kobiet decydują się też poszczególne firmy. W Polsce jest to na przykład CD Project Red, gdzie pracowniczki mają do wykorzystania 12 dni dodatkowego urlopu w roku z racji menstruacji.

Komunikacja, komunikacja, komunikacja

Dr Klaudia Gołębiowska podjęła temat różnic międzypokoleniowych w pracy i na uniwersytecie. Obecność czasami nawet czterech pokoleń w ramach jednej organizacji może powodować konflikty. takie jak brak zrozumienia i wpadanie w błędne koło w stylu: „ja mam rację i nie chcę słuchać innych”. Kluczem do efektywnej i satysfakcjonującej współpracy jest odpowiednia komunikacja. W części dyskusyjnej został podjęty temat warsztatów międzypokoleniowych, jak mogłyby wyglądać i kto powinien je prowadzić.

Dr Agnieszka Filipiak zainteresowała uczestniczki konferencji tematem dezinformacji opartej na tożsamości. Taki typ dezinformacji bazuje na istniejących już stereotypach i może być skierowany przeciwko konkretnym osobom (na przykład LGBTQ+) lub samej tematyce (na przykład prawa kobiet). Masowa dezinformacja może wpływać na zdolność podejmowania decyzji zarówno przez przywódców politycznych jak i zwykłych obywateli. Nierzadkim sposobem ataku na kobiety pełniące funkcje publiczne jest ich seksualizacja (online shaming, deepfake pornography). Podczas referatu zostały rozpatrzone casusy Magdaleny Biejat, Aleksandry Wiśniewskiej i prezydentki Chorwacji Kolindy Grabar-Kitarović. Następnie uczestniczki wspólnie zastanowiły się, jakie działania należy podjąć, żeby ustrzec kobiety przed wymierzonymi w nie prowokacjami.

Jako ostatnia głos zabrała dr Małgorzata Kołodziejczyk, która zaprezentowała zasady storytellingu. Pani Doktor zaczęła od metafory ogniska: zasiadamy przy nim po to, żeby snuć historię, a ponadto opiera się ono na wzajemnym symetrycznym słuchaniu. Storytelling jest pewnego rodzaju „bajką opartą na faktach”. Ma konkretny przekaz, sytuację konfliktową, fabułę i określony repertuar postaci. Ważne, żeby nie przesadzić z konfliktami i trudnościami, które bohaterowie historii muszą pokonać. Warto skorzystać z archetypów bohaterów i zastanowić się, w którym z nich możemy się osadzić, na przykład w bohaterce nieustraszonej (matka Polka) lub buntowniczej (aktywistka).

Po części wykładowej nadszedł czas na oddanie głosu studentkom. Podczas dynamicznej dyskusji poruszono wiele kwestii: stereotypy, z jakimi mierzą się młode kobiety, seksualizacja, mansplaining, syndrom oszustki, patriarchat. Konkluzją rozważań była konieczność edukacji równościowej od najmłodszych lat i uwrażliwienie mężczyzn na to, z czym na co dzień borykają się kobiety.

Źródło zdjęcia: Anna Bielecka

17 maja 2025

Informacje i publicystyka

Dzień Sportu UAM – relacja

6 maja 2025 roku społeczność Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu spotkała się na corocznym Dniu Sportu UAM – święcie, które od lat integruje studentów,

Czytaj dalej »
Informacje i publicystyka

Alpaki kontra stres

Kontakt z tymi zwierzętami działa kojąco na układ nerwowy, redukuje poziom stresu, lęku i napięcia, a także poprawia nastrój. Osobniki te pomagają budować zaufanie i

Czytaj dalej »
Informacje i publicystyka

Być kobietą… na rynku pracy

Jak dobrze zarządzać swoim czasem? Z jakimi trudnościami mierzą się młode kobiety wchodzące na rynek pracy? Czy kobietom należy się urlop menstruacyjny? Na te i

Czytaj dalej »